نوشته شده در یک دیدگاه

قله کلکچال|راهنمای صعود به قله کلکچال

قله کلکچال|راهنمای صعود به قله کلکچال

قله کلکچال کجاست؟

راه های صعود به آن کدامند؟

 

 

دره اب زندگانی به سمت کلکچال

 

قله کلکچال یکی از مورد علاقه ترین قله های تهران برای کوهنوردان است.

این قله 3350 متری در شمال شهر تهران و در نزدیکی قله های لزون شرقی و توچال قرار دارد که فاصله ای 10 تا 13 کیلومتری با این قله ها دارد.در زبان فارسی کلمه کلک  به معنی مرز و نواحی مرزی میباشد و چال هم به معنی چاله و از این رو کلکچال رو میشه قله مرزی که در یک چاله قرار داره هم معنی کرد.برای صعود به این قله باید حتما نکات مربوط به ایمنی کوهنوردی را رعایت کرد.

 

راه های صعود به کلکچال

  1. اشنا ترین مسیر و کوتاه ترین انها مسیر پارک جمشیدیه و به ترتیب ایستگاه 1 و پناهگاه و گردنه اسپیلت و خط الراس که به سمت شرق امتداد دارد و بعد از کلکچال فرعی به قله کلکچال میرسد.  مسیر صعود به قله کلکچال
  2. مسیر بعدی مسیری است که از دو قله تنگچال و عرقچین میگذرد که شما برای شروع باید خود را به پارک نیلوفر در نیاوران برسانید و باتوجه به تابلو های راهنما به قله تنگچال و سپس قله عرقچین و بعد از گذشتن از چشمه اب زندگانی مسیر شما به قله هموار میشود.      قله کلکچال
  3. مسیر بعدی از داراباد میگذرد اما نه از قله داراباد بلکه از دره ای آن.مسیر دره را در کبوتر خان ادامه میدهید و ابشار چال مگس را پشت سر میگذارید و به منطقه ای با درختان تبریزی بلند قامت میرسید که به آنجا باغچه خیلیل میگویند.100 متر قبل تر از باغچه خلیل شما دره زندگانی را مشاهد میکنید و بعد ار بالا رفتن از دره به چشمه اب زندگانی میرسید و دوباره مسیر هموار میشود اما این مسیر برای زمستان اصلا توصیه نمیشود زیرا خطر سقوط بهمن دارد.
  4. مسیر بعدی از قله دار اباد میگذرد که برای فتح کلکچال شما باید قله داراباد را فتح کرده از قله شهربانو کشک عبور کرده و تیغه های داراباد را نیز بگذرانید (که برای عبور از این تیغه ها از روز های شلوغ تابستانی یا یک راهنمای اشنا به مسیر کمک بگیرید) و در ادامه به گردنه پیازچال رسیده و قله کلکچال رو به روی شما قرار دارد. این مسیر هم برای زمستان توصیه نمیشود.        راهنمای صعود به کلکچال
  5. مسیر دربند که بعد از رسیدن به پناهگاه شیر پلا شما در دو راهی قله توچال و قله کلکچال به سمت راست رفته و از طریق دره پیازچال به گردنه اسپیلت رسیده و خط الراس را برای صعود به قله کلکچال طی میکنید.      کلکچال

 

 

گزارش صعود به قله کلکچال

 

22.4.1400 ساعت 5 صبح استارت برای صعود به قله کلکچال از پارک جمشیدیه زده شد.(همنورد ها هلیا هاشمی و مجید زمانی در این مسیر من رو همراهی میکردند.)ساعت 5:20 ایستگاه یک کلکچال رسیده و کمی اب مینوشیم و به مسیر ادامه میدهیم معمولا از مسیر عادی و پاکوب برای رسیدن تا پناهگاه استفاده نمیکنید و از دره جبهه شرقی استفاده میکنیم و به تپه نور الشهدا رسیده و از آنجا وارد پناهگاه میشویم.

ساعت 6:30 و ما در محوطه پناهگاه کلکچال مشغول تدارک صبحانه هستیم از ابتدای مسیر تا پناهگاه ما حدودا 750 متر ارتفاع گرفتیم و حدودا 3کلیومتر کوهپیمایی کردیم و در ارتفاع 2550 متری قرار داریم و میشه گفت از اینجا به بعد کمی کوهنوردی معنا پیدا میکند.

ساعت 7:30 وسایل راجمع کرده و راهی قله میشویم اب کافی  و خوراکی قندی به همراه داریم چرا که چشمه ها امسال خشک شده اند.ساعت 8.15 به گردنه اسپیلت رسیدیم و بعد از یک توقف کوتاه راهی خط الراس شدیم و بعد از پیمایش مسیری 1 ساعته به قله کلکچال رسیده و بعد انداختن عکس های یادگاری در ساعت 10 به سمت پناهگاه برگشتیم و با گامی اهسته ساعت 12 به پناهگاه رسیده ودوستانمان انجا حضور داشتند و تدارک ناهار را دیده  بودنند بعد از صرف ناهار به سمت جمشیدیه برگشتیم و برنامه در ساعت 15 به اتمام رسید.

 

پی نوشت;

یکی از بهترین برنامه های کوهنوردی و کمپیمگ که میتونید داشته باشید کمپ کردن در محوطه پناهگاه در اولین تابستان و اوخر بهار است به این صورت که نزدیک غروب برای کمپ از پارک جمشیدیه حرکت میکنید و نزدیک های تاریکی به پناهگاه میرسید و کمپ میکنید و از منظره تهران لذت میبرد و در انتها بعد از ساعاتی استراحت شروع فتح را در ساعت 5 صبح استارت میزنید.

 

 

 

 

 

نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

قله شاه البرز|راهنمای صعود به قله شاه البرز

قله شاه البرز|راهنمای صعود به قله شاه البرز

شاه البرز کجاست؟

مسیر های صعود به آن کدامند؟

 

قله شاه البرز
نمایی از مسیر صعود به قله شاه البرز

 

شاه البرز  قله‌ای است در استان البرز که ۴۱۷۰ متر ارتفاع دارد این کوهستان مرز بین استان البرز و قزوین را تشکیل میدهد  می‌دهد. دامنه جنوبی آن به  طالقان در استان البرز و دامنه شمالی آن به دره ای به نام الموت در استان قزوین قرار دارد.این قله بلند ترین قله در استان البرز میباشد و جز قله های طرح سیمرغ نیز میباشد.

برای صعود این قله معولا از دو برنامه استفاده میشود یکی برنامه همراه با شب مانی یکی دیگر برنامه به اصتلاح به صورت آلپی که باید برای آن کوهنوردی حرفه ای باشید چرا که ارتفاع شروع برنامه از 1800 متری شروع شده و تا 4168 متری ادامه دارد و شما باید مسیری حدود 2400 متر را فقط ارتفاع بگیرید که برای افراد عادی باید همراه با شب مانی انجام شود تا فشار و اسیب به انها وارد نشود.

 

مسیر های صعود

یال جنوبی از مسیر طالقان و روستای حسنجون شروع میشود و مسیر گرما رود الموت برای صعود از مسیر شمال غربی استفاده میشود همجنین روستای دینه رود در الموت ما را به سمت مسیر شمال شرقی هدایت میکند و صعود از یال شمال شرقی انجام میشود.

نمای قله شاه البرز

 

گزارش صعود

صبح پنجشنبه از کنگاور سوار اتوبوس شدم و ساعت ۱۶ به ترمینال کرج رسیدم، از آنجا عوض کردن چند ماشین خود را به طالقان رساندم.
از طالقان شروع به حرکت کردم که در میانه راه دو جوان کوه نورد با معرفت اهل تالش من را با خودروی خود تا روستای حسنجون رساندند.
پنجشنبه مورخ ۲۴ تیر ماه ساعت ۲۰ عصر از روستای حسنجون حرکت به سوی قله شاه البرز را شروع کردم.
در مسیر تابلو های راهنما وجود داشت ، ۲۱ شب به پل چوبی رسیدم ، در تاریکی هوا از هدلایت و همچنین خط مسیر نقشه دیگر کاربران wikiloc استفاده کردم.
ساعت ۲۳:۴۵ به گوسفند سرا که مکان مناسبی برای کمپ هست رسیدم. در آن مکان کوهنوردان زیادی چادر زده بودند، چشمه آب هم بود.
خوشبختانه درست چند دقیقه بعد از برپایی چادر و استقرار در آن رعد و برق و باران شدیدی شروع به باریدن کرد، چیزی حدود نیم ساعت بارید.
صبح جمعه ساعت ۶:۱۵ مورخ ۲۵ تیر ماه از گوسفند سرا صعود به قله شاه البرز را شروع کردم.
کنار چشمه گوسفند سرا دو چادر از عشایر مهربان هم بود.
هوا به دلیل بارش دیشب مرطوب، مطبوع و بسیار دل انگیز شده بود.
بالا تر هم چشمه هایی به همراه مکان مناسب برای کمپ بود.
بعد از دو ساعت صعود و رسیدن به سنگ چینی بزرگ وارد مه غلیظی شدم که کاملاً قله را پوشانده بود.
ساعت ۸:۴۵ به قله رسیدم، هوای مه آلود سرد بود.
بعد شروع به بازگشت به مسیر زیبایی که دیشب در تاریکی پیموده شده بود کردم و عکس هایی هم گرفتم.
این کوه دارای مسیر طولانی است که در نقشه مشخص شده.
ساعت ۱۵ به روستای حسنجون بازگشتم.
پایان

 

نوشته شده در 2 دیدگاه

قله برف انبار|راهنمای صعود به قله برف انبار

قله برف انبار|راهنمای صعود به قله برف انبار

قله برف انبار کجاست؟

مسیر های صعود کدامند؟

این قله زیبا 3224 متری کلی بحث در موردش هست که جز قلل استان قم هستش یا استان اراک که در تقسیم بندی قلل طرح سیمرغ  به استان قم تعلق میگیرد.این قله در 65 کیلومتری جنوب غرب شهر قم قرار گرفته و یکی از معمول ترین راه های صعود این قله از روستای فردو میباشد (در ابن منطقه به ویژه منطقه گردشگری، علی رغم بحران آب و محدودیت منابع آبی، تلاش های بسیاری برای برداشت آب زیر زمینی در جریان است که نگرانی ها را در مورد آینده این منطقه بالا می برد.لذا در مصرف اب هوشیار باشیم و در حد و اندازه خود به بحران کم ابی کمک کنیم)

قله برف انبار

 

 

روستای فردو

روستای فردو در ارتفاع 2270 متری پای کار ما میباشد و برای صعود به قله برف انبار باید حدود 950 متر ارتفاع از پای کار بگیریم که حدود 2تا 3 ساعت زمان میبرد برای صعود به این قله و جز قلل سنگین به شمار نمیرود در مسیر چشمه های فصلی وجود دارند که از انها اب میتوان تهییه کرد

 

گزارش صعود

20/10/1397 طبق قرار قبلی درساعت 16:00 یزد را از ورزشگاه شهید نصیری به مقصد استان قم ترک کردیم . پس پیمایش مسیر کیلومتری 45 کیلومتر مانده به استان قم رسیده شب را روستای فردو در پای قله در امام زاده استراحت کردیم و در06:40 دقیقه صبح مورخ 21/10/1397 پس از پارک خودرو در ابتدای شروع مسیر پاکوب و پس از انجام حرکات ورزشی و گرم کردن شروع حرکت را در هوایی بسیار سرد در دمای منفی 5 آغاز کردیم.
لذا با توجه به اینکه مسیر خودرویی تا شروع مسیر کوهپیمایی یخ زده بود خودرو را درکنارپارکینگ امامزاده پس از پارک رها کرده و در مسیر پیاده رو ای حدود پنج کیلومتر به راه افتادیم و پس از تمام پیاده روی توقف مختصری در پای ابادی داشته و تغذیه مختصری صرف شد و مجدد به راه افتادیم از ابتدای مسیر کوهپیمایی بعد از ابادی یخ زدگی و برف وجود داشت که پس از پیمایش مختصری در پای چشمه ابی که بر سر دو راهی دو مسیر پیمایش قله گروه شیش نفره با دو گروه شدن تعداد دو نفر از همنوردان با به همراه داشتن تجهیزات فنی و کامل مسیر پیمایش خود را دره یخچال انتخاب کرده و چهار نفر دیگر مسیر یال و خط الراس که از موقعیت مناسب تری بهره مند بود انتخاب کردند و از اینجا از هم جدا شدیم
چهار نفر از همنوردان از مسیر نرمال و اصلی روی یال و خط الراس پیمایش خود را ادامه دادند
و دو نفر دیگر از مسیر پیمایش یخچال که مسیری بسیار سنگین و فنی بوده که پس 6 ساعت تلاش و کوهنوردی از ابتدای حرکت مستقیم به قله رسیده و همنوردان دیگر هم ،هم زمان با هم به قله برف انبار به ارتفاع تلاقی کرده و سریعا در پناهگاه نیمه کاره ای که در قله وجود داشت به مدت حدود یک ساعت استراحت و تغذیه کرده و سریعا تمامی افراد پس از گرفتن عکسهای یادگاری از مسیر نرمال صعود و فرود به سمت پایین راه افتادیم
و پس از پیمایش حدود سه ساعت به پایین قله رسیدیم و صعودی موفق و بدون حادثه را با موفقیت و پیروزی به پایان رساندیم.

*نکته*درمجموع اگربخواهیم یه آنالیزی از مسیر داشته باشیم مسیر صعود از یخچال بسیار سنگین و فنی بوده که با شیب تفریبی 70الی 80درجه میرسید و دهلیز و قیف بهمن گیر خطرناکی میباشد که در صورت اشنا نبودن با اصول و فنون و تکنیک های کوهنوردی میتواند حادثه ساز باشدو اصلا برای صعود افراد مبتدی پیشنهاد نمیگردد و در تابستان مسیر مستقیم به قله میباشدوازبعد مسافتی حدود13 کیلومترمیباشد
مسیر اصلی بسیار عالی و مناسب برای صعود و فرود میباشد وازآنجایی که بخش زیادی از این مسیربرروی یال قراردارد وباد گیراست برف زیادی برروی آن انباشت نمیشود وبراحتی میتوان طی نمود واز مناظر بسیار زیبای رشته کوه البرز ودماوند لذت برد.
مجموع رفت وبرگش

ت مسیر چیزی درحدود 14 کیلومترهست.

 

 

ادامهٔ «قله برف انبار|راهنمای صعود به قله برف انبار»

نوشته شده در 5 دیدگاه

صعود آلپی چیست؟|بهترین روش صعود به قلل مختلف

 

در این مطلب قصد داریم انواع روش های صعود در  کوهستان رو برسی کنیم که مهم ترین انها صعود الپی میباشد که در این صعود برخلاف روش های محاصره ای و کپسوله کوهنورد باید یک سری شرایط معمول کوهنوردی را پشت سر بگذار و تمرکز خود را فقط بر روی صعود سرعتی بگذارد.

صعود الپی چیست؟

 

در راه صعود به کوهستان ها و قله ها بهترین وجود ندارد زیرا هر قله ای هر مسیری سبک و سیاق خودش را دارد گاهی روش صعود الپی گاهی کپسوله گاهی محاصر ای و….

صعود الپی چیست؟

صعود به سبک آلپی پیرامون صعود کوهنوردی بر اساس خوداتکایی می باشد.

حمل همه تجهیزات ، غذا ، ادوات شبمانی و برجای نگذاشتن اثری در مسیر از ابتدایی ترین نکات مورد توجه در این اسلوب می باشند. این راهی است که بسیاری از کوههای آلپ صعود شده اند که از نام آن هم پیداست

در روش صعود آلپی یا سبکبار کوهنوردان تمامی ابزار و مواد غذایی را به همراه خود حمل می‌کنند و بازگشتی در روند صعود وجود ندارد. به استثنای برخی صعودهای مطرح در دنیای هیمالیانوردی از این روش بیشتر در ارتفاعات پایین‌تر از 6000 متر استفاده می‌شود.

عکس مرد کوهنورد

روش سبکبار یا آلپی در کوهنوردی (اغلب در هیمالیانوردی) به روشی اطلاق می‌شود که در آن کوهنورد فقط با اتکا به توانایی‌های خود به انجام صعود می‌پردازد، به طوریکه تمام لوازم شخصی، غذا، چادر و غیره را با خود حمل می‌کند. در نقطه مقابل روش محاصره ای قرار دارد که در آن تعدادی کمپ‌های از پیش بر قرار شده وجود دارد که کوهنورد می‌تواند در موقع لزوم از آنها استفاده نماید.

به علاوه در روش سبکبار از به کار بردن طناب ثابت، اکسیژن کمکی، باربر ارتفاع یا گروه پشتیبانی، امتناع می‌گردد. برخلاف روش محاصره ای که در آن هم‌هوایی ضمن برپایی کمپ‌ها و نصب طناب ثابت انجام می‌گیرد، در این روش رفت و برگشت از مسیر انجام نشده و کوهنورد به یکباره برای صعود تا قله اقدام می‌کند. به همین دلیل مراحل هم‌هوایی باید قبل از صعود نهایی انجام شده باشد.

روش صعود آلپی در مکان‌های دوردست و مرتفع به کار گرفته می‌شود. استفاده از روش صعود آلپی در صعودهای بلند لازمه آمادگی فوق‌العاده و تمرینات ویژه کوهنوردی می‌باشد و در صورت عدم آمادگی کوهنورد، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بسیاری کوهنوردی به روش آلپی / سبکبار را ناب‌ترین روش کوهنوردی می‌دانند که کوهنوردان باید از آن تبعیت کنند. این روش با صعود رینهولد مسنر و پیتر هابلر به قله گاشربروم ۱ در سال ۱۹۷۵ معروف شد اگرچه از سال‌ها قبل در بسیاری از صعودها این روش به کار گرفته می‌شد. امروزه اغلب کوهنوردان درجه اول با این روش به هیمالیانوردی می‌پردازند.

صعود الپی چیست؟

و اما میتوان گفت با رعایت ت های طلایی کوهنوردی میتوان صعود موفق و ایمنی داشته باشیم.

 

تجهیزات آلپی کدامند؟

1.کفش مخصوص هیمالیانوردی

تجهیزات صعود الپی
expedition (اکسپدیشن)

2.پوشاک مخصوص هیمالیانوردی

3.کرامپتون

4.تیر یخ و کلنگ

5.ابزار های سنگنوردی و صخره نوردی(هارنس کارابین پیچ یخ طناب و….)

6.غذا های اکسپدیشن (expedition)

 

 

 

برخی از کوهنوردان برجسته پیشنهادات زیر را برای صعود به این سبک داده اند:

  • تیمی کوچک نه بیشتر از دو یا سه نفر.
  • بدون رول کوبی در مسیر و جاگذاشتن ابزار.
  • بدون طناب ثابت موقتی در مسیر.
  • عدم آماده سازی کمپها از پیش یا هم هوایی روی مسیر.
  • فرود آمدن روی ابزارهای خود.
  • بهترین افراد برای صعود به روش الپی افراد ریزنقش و متوسط میباشند

افراد توصیه شده برای صعود الپی

بهترین حالت به گفته بزرگان کوهنوردی برای صعود الپی افراد ریز نقش یا افرادی با توده بدنی متوسط هستند که در جدول زیر نگاهی به این تقسیم بندی میندازیم:

 

 

 

قد

وزن

 

درشت اندام

متوسط

ریز نقش

   کیلوگرم

65 57 50 162
68 59 52 164
70 61 54 166
73 63 56 169
78 67 61 172
81 70 65 175
84 72 68 177
87 76 72 180
90 79 74 182
91 82 76 184
93 84 78 186
95 86 79 188
98 89 81 190
99 91 82 192
103 93 84 194

 

 


روش کپسوله

 

هنگام صعود های کپسوله نکات مربوط به هم هوایی رعایت می شود ولی روند صعود به اندازه روش محاصره ای طول نمیکشد.
 در حقیقت در طی فرایند صعود قله بازگشتی به کمپ اصلی وجود ندارد. بلکه بازگشت جهت هم هوایی و ریکاوری تنها به کمپ ماقبل انجام میشود. در این روش معمولا تعداد کمپ ها بیشتراز روش های دیگر است.
صعود کپسوله
روش کپسوله اکثرا در صعودها در دیوار های بلند کاربرد دارد.
در روش سبک کپسوله کمپ بالاتر برقرار شده و شب مانی در کمپ پایین تر انجام می شود سپس کمپ پایین تر جمع آوری شده و انرا بالاتر برپا میکنند. این روش در تمامی مراحل صعود انجام می شود.
روش کپسوله در مقایسه با روش محاصره ای تجهیزات. مواد خوراکی و مدت زمان کمتری را طلب می کند ولی در مقابل درصد موفقیت روش محاصره ای بخاطر هم هوایی بهتر در ارتفاعات، بالاتر است. روش کپسوله برای تیم های کوچکتر مناسب می باشد ولازمه آن است که قبل از برنامه نفرات از لحاظ هم هوایی آمادگی خوبی داشته باشند.

ثابت گذاري اصلی است که در صعودهاي محاصره اي و کپسوله بسیار کاربرد دارد . آشنایی با روشهاي صحیح این کار و نحوه ثابت گذاري می تواند در سرعت بخشیدن به کار و جلوگیري از خطرات احتمالی بسیار موثر باشد .

 

و باز هم انچه در ابتدا اورده شده میتوان اینجا باز عنوان کرد “در راه صعود به کوهستان ها و قله ها بهترین وجود ندارد” ما با افزایش توانایی ها و دانش میتوانیم به آن مهم دست یابیم.

ادامه دارد….

نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

زانو درد و راه درمان آن|بهترین مکمل برای تقویت زانو

و اما درد ها و بیماری ها  در کوهنوردی …

با چشمان خود بسیار دیده ام مردانی و زنانی تنومند را که کوچک ترین درد های مفصلی انها را از پا دراورده و برای ماه ها و حتی سال ها از عشق و علاقه خود بسیار دور میکند.در ادامه این مطلب قصد داریم شما را از این مهم اگاه سازیم با ما همراه باشید.

زانو درد و راه درمان آن|بهترین مکمل برای تقویت زانو

یکی از سخت ترین و ناراحت کننده ترین دوران ورزشی برای ما زمانی است که کوهنوردی به زانوهای ما فشار می اورد اما چگونه باید این موضوع را حل کرد؟

“تقویت” زانو  یکی دیگر از ت های طلایی کوهنوردی میباشد.

در ادامه درد زانو را برسی میکنم و ورزش های بهتر شدن زانو را میبینیم و با مکمل هایی که مفید هستند اشنا میشویم.

 

 

 

عکس از زانو درد

زانودرد یکی از مشکلاتی است که بعضی از سنگنوردان و بسیاری از کوهنوردان از آن رنج می برند. شمار زیادی از این افراد ممکن است از ورزش مورد عالقه شان دور شده باشند چرا که لذت بردن از صعود یک مسیر سنگنوردی یا صعود یک قله زیبا همراه با درد طاقت فرسای زانو امکان پذیر نیست و یا دست کم زجرآور است.
بسیاری از افرادی که گرفتار زانودرد هستند می دانند و یا شنیده اند چه کارهایی برای رهایی از آن باید انجام دهند ولی کمبود وقت ، پی گیر نبودن ، فراموش کردن مشکل پس از بهبود نسبی آن و یا هزینه های پزشکی ، فیزیوتراپی ، آب درمانی و …
مانع درمان مؤثر و قطعی مشکل شان بوده است. واقعیت این است که برخی از ما انسان ها درد را می شناسیم ، درمان را نیز می دانیم ولی برنامه ریزی و همتی برای رهایی از درد نداریم. پس در صورتی که دچار زانو درد هستید از همین امروز برای
درمان آن و سپردن درد به خاطرات تان برنامه ریزی کنید.

تمرینات مورد نظر بسیار ساده است و می تواند در هنگام تماشای تلویزیون ، مطالعه ، گفتگو با دوستان و … یا هر زمان دیگری
که آمادگی انجام آنها را دارید مورد استفاده قرارگیرد. این حرکات موجب رهایی مفصل زانو از فشار مداومی می شود که به
سبب ضعف عضالت مؤثر بر حرکت زانو به وجود آمده است و به مرور زمان و در صورت استمرار در تمرینات به ترمیم مفصل زانو که به زمان زیادی احتیاج دارد می انجامد. پیش از شروع تمرینات الزم است به نکات زیر دقت نمایید تا مدت زمان
بهبودکاهش یافته و اثرگذاری تمرینات بیشتر شود.
– پیش از آغاز تمرینات و به ویژه هنگامی که دچار درد و به پزشک ارتوپد مراجعه کرده و در تورم مفصل زانو هستید حتما
صورت تجویز “تمرینات ورزشی” توسط پزشک ، به این تمرینات بپردازید.
– پیش از آغاز هر جلسه تمرین عضالت تان را با تمرینات کششی و ماساژ گرم کرده و پس از هر جلسه تمرین به صورت منظم
تمرینات کششی و انعطاف پذیری عضالت جلو ران چهارسر ران ، پشت ران همسترینگ و عضالت ساق پا دوقلو را انجام دهید.
– یکی از علل زانودرد “الگوهای نادرست حرکتی” است. باال رفتن از پله به صورت دو پله یکی؛ دو زانو، چهارزانو یا چمباتمه
سرپا نشستن در مدت طوالنی، استفاده از توالت سنتی و نشستن طوالنی مدت در توالت، جمع کردن زانو در داخل شکم یا تکیه دادن آن به صندلی جلو هنگام مسافرت با اتوبوس و برداشتن گام های بلند به جای گام های کوتاه در هنگام کوهپیمایی به شکل عادت همیشگی، نمونه هایی از الگوهای نادرست حرکتی است. به طور کلی تمام فعالیت ها و الگوهای حرکتی که زاویه مفصل زانو درآنها برای مدت طولانی کمتراز 90 درجه خم شود و یا در حالت خمیده باقی بماند باعث وارد شدن فشار بیش از حد به این مفصل، ساییدگی مفصل و در نهایت زانودرد خواهد شد.
تمرینات پیشنهادی هنگامی اثربخش است که دست کم برای 21 تا 21 جلسه به صورت پیوسته انجام شود. پس از طی این مدت شما می توانید اثرات تمرین، شامل کاهش درد و احساس سبکی و قدرت بیشتر را در پاهایتان احساس کنید.
مجددا تأکید می گردد انجام تمرینات تقویت عضالت چهارسر ران باید به صورت منظم دست کم سه جلسه در هفته و همراه با اصتلاح الگوهای حرکتی ، انجام تمرینات کششی صورت پذیرد.
به افراد کهنسال و بیماران قلبی توصیه می شود پیش از انجام این تمرینات با پزشک خود مشورت نمایند و در صورت احساس
نفس تنگی و ناراحتی در قفسه سینه تمرینات را متوقف نمایند.

 

 

راه های درمان زانو درد

 

آشنایی با مکمل‌های مفصل برای خرید مکمل مفصل

بهترین مکمل های مفصل کدامند؟

گلوکز‌آمین

گلوکز‌آمین به سالم نگه داشتن غضروف‌ در مفصل کمک می‌کند و ممکن است اثر ضدالتهابی داشته باشد. با افزایش سن، سطح گلوکز‌آمین طبیعی کم می‌شود. گلوکز‌آمین به ‌تنهایی یک مکمل مفصل مفید است اما می‌تواند با سایر مکمل‌های دیگر هم ترکیب شود اما در ساختار یک مکمل مفصل خوب باید از این ماده استفاده شده است. در به این نکته توجه کنید.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ که در روغن ماهی و سایر مواد غذایی مثل خاویار، تخم کتان، دانه چیا، گردو و دانه سویا وجود دارد، به بدن در تولید مواد شیمیایی کنترل ‌کننده التهاب کمک می‌کند و تولید این ترکیبات محافظتی را تحریک می‌کند. این مکمل مفصل ممکن است در کاهش سفتی ناشی از التهاب در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نقش داشته باشد اما هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

چای سبز

چای سبز به‌عنوان یک نوشیدنی مفید برای مفصل حاوی ترکیباتی است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد‌التهابی دارند و ممکن است در مقابله با درد مفصل مفید باشد.

ویتامین دی

ویتامین D برای افرادی که درد مفصل دارند، اهمیت زیادی دارد. به گفته محققین افرادی که کمبود ویتامین دی دارند، بیشتر دچار درد مفصل می‌شوند. دلیل وجود این ویتامین در همه همین مورد است.

کورکومین

کورکومین آنتی اکسیدان ریشه زردچوبه است که باعث تسکین درد و محافظت از مفاصل در برابر آنزیم‌های COX۲، که باعث تخریب غضروف می‌شود، و رادیکال‌های آزاد است. از کورکومین معمولاْ برای مشکلاتی مثل استئوآرتریت که درد و التهاب دارند استفاده می‌شود. این آنتی اکسیدان شگفت‌انگیز برای تب یونجه، افسردگی، کلسترول بالا، نوعی از بیماری کبدی و خارش نیز کاربرد دارد.

تحقیقات جدید نشان داده است کورکومین قابلیت بسیار بالایی برای کمک به انعطاف‌پذیری و سلامت مفصل دارد.

کندرویتین

سلامت بافت غضروف‌ها و مفاصل با آب بدن ارتباط نزدیکی دارد. کندرویتین بلوک ساختاری بافت پیوندی است که آب را مثل آهن جذب می‌کند و باعث می‌شود غضروف‌ها هیدراته و روان بمانند. در هنگام خرید مکمل مفصل دقت کنید که محصول مورد نظرتان حتما حاوی کندرویتین باشد. از خود مکمل کندرویتین نیز می‌توانید جداگانه به‌عنوان یک مکمل مفصل استفاده کنید.

MSM
این ترکیب یک مولکول سولفور آلی است که در شکل‌گیری و تشکیل همه بافت‌های همبند استفاده می‌شود. با خرید مکمل مفصل ابیان (یونی فلکس) می‌توانید این ماده شگفت‌انگیز را به بدنتان برسانید.

https://pourateb.com/

نوشته شده در یک دیدگاه

گزارش صعود به قله دماوند

در این گزارش صعود قصد داریم با متنی صمیمی و به اصتلاح خودمانی داستان ها و اتفاقات و همچنین مواردی که برای صعود به دماوند لازم است از ان اگاه باشید را  با شما به اشتراک میگذاریم تا باشد که شما هم به این مهم دست یابید.

گزارش صعود به قله دماوند

 

داستان ما بخش اول

22.5.1400 ساعت 2:45 بامداد و من دارم هلیا رو بیدار میکنم و قهوه جوش رو اماده میکنم که قبل صعود کمی انرژی بگیریم.

بوران سخت و سنگینی بیرون چادره واقعا حس خوب شب مانی توی ارتفاع 4200 همه این سرما رو میشوره و میبره گرچه  بخوایم کمی وا بدیم از سرما یخ میزنیم.

در این حین میلاد و اقای شرعی رو هم صدا میکنم و اونا از توی چادرشون که بغل ما هستن جواب میدن همه اماده ایم ولی بوران کمی اذیتمون داره میکنه.دم غروب بود که برای اولین با ویکس اشنا میشدم بوی جذاب و قابلیت عالی ولی برای هر جا به جز بارگاه سوم دماوند که وسط تابستون یه هوای زمستونی و منفی 14 درجه داشته باشه.بخوام تجربمو براتون باز تر کنم ویکس اول سرد میکنه بعد گرم ولی در هوای خیلی سرد توهم خیس بودن به ادم میده که خودتون میتونید با شرایطی که هست کمی درکم کنید.

بعد صبحونه توی چادر میلاد و اقای شرعی وسایمونو جمع کردیم و اماده رفتن شدیم اما چه رفتنی برای یه دسشویی حداقل 20دقیقه توی صف بودیم خلاصه ان شب فراموش نشدنی فرا رسیده بود قطلاری پر نو متشکل از انسان ها از هر زبانی هر فرهنگی ایرانی خارجی توی راه قله بودند و شکوه اینی که میگم رو فقط باید دید.

مسیر پشت بارگاه سوم رو پیش گرفتیم و به سوی پستونکی(از بارگاه فکر میکنید که اون قله هست ولی به اون

ابشاريخي

پستونکی میگن) حرکت کردیم ساعت 4 استارت زدیم و حدودا ساعت 8به ابشار یخی رسیده بودیم(منظور از رسیدن به پای اون رسیدن نیست چون ابشار اونور یه دره است و اصتلاحا میگن که رسیدیم و هم ارتفاع با اون شدیم) و از اونجا لشگر شکست خورده هارو میدیدم که یکی بالا میاورد و میرفت پایین یکی گیج میزد و میرفت پایین یکی گریه میکرد و میگفت دوباره نهههه و میرفت پایین خلاصه قراره توی مسیر زیاد حال بد ببینید یا بد شانس باشید خودتونم حالتون بد بشه با همه این اوصاف خیلی با لبخند و اما بی خواب برای صبحونه نیم ساعتی نشستیم و لیمو تازه رو توی نوشابه انرژی زا میریخیم و میخوردیم لبخند رضایت هلیا و میلاد هیچ وقت یادم نمیره یه معجون عالی هم هست که توی کوه های سبک تر امتحان کنید اگر جواب داد برای دماوند براتون عالی اون ترکیبی نیست جز رقص باله 3 نفره  نمک و شکر و ابلیمو که به نظر من مرده رو زنده میکنه.

البته در مورد صبحونه زیاد جدی نگیرید که گفتم انرژی زا با لیمو ….

بعد یه افتاب عالی ابر های چرخشی اومدن سراغمون و برف شروع به باریدن کرد خیلی هم فکر اینو کرده بودن که کرامپتون همراه داشته باشن ولی چون ما خیلی با برنامه داشتیم میرفتیم توی نا امیدی دیگران ار بارش نا به هنگام برف ما کرامپتون هارو دراوردیم و به پا کردیم و ادامه دادیم باز هم شرایط خوب و عالی بود و با داستان سرایی های بزرگان کوهستان همراه بودیم. خاطرات.گروه های پر سروصدا و…. چالش اصلی بعد تموم کردن پستونکی دماونده که انگار تمومه هم چی اما واقعا تمومه همه چی؟

 

پایان بخش اول داستانی گزارش صعود به قله دماوند

 

 

 


لوازم مورد نیاز برای صعود به قله دماوند

 

a-کوله کوهنوردی بزرگ حداقل 50 لیتری

b- کوله حمله یا سبکتر

c- عصا( دوعدد)

d- عینک دودی طبی

e- چادر کوهنوردی یا چادر معمولی برای فصل تابستان

f- کیسه خواب حداقل منفی 10

g- کفش مناسب  و ضد آب

h- لباس گرم و کلاه نورگیر و دستکش مناسب و کلاه زمستانی

i- وسایل شخصی و پخت و پز

j- گاز و سرشعله کوهنوردی

k- جعبه کمک های اولیه

l- هد لایت و باتری اضافه

m- زیرانداز ضد آب برای کیسه خواب

n- گونی برای بسته بندی وسایل

o-کاپشن گرم و مناسب برای فصل زمستان حتی اگر وسط تابستان میروید

p-خوراکی های قندی نوشابه های انرژی زا

q-قرص هایی که فکر میکنید نیاز میشود

r-پول نقد برای خرید از بوفه بارگاه ها

s-امید و ایمان و انگیزه صعود

t-كپسول اکسیژن (برای احتیاط)

 

 


مسیر های صعود به قله دماوند

 

به طور کلی دماوند چهار جبهه اصلی برای صعود داره;

  • جبهه غربی
  • جبهه شمال شرقی
  • جبهه شمالی
  • جبهه جنوبی(مسیر معمول صعود)

 

 

نوشته شده در 3 دیدگاه

قله های طرح سیمرغ کدامند؟بلند ترین قله استان ها را بشناسید!

کوهنوردی کلاسیک علاقه بسیاری از مردم را در بر میگیرد و طرح سیمرغ ایران در واقع یکی از بهترین راهکار ها برای علاقه عموم مردم برای پیمایش و صعود به این قله های میباشد و عرصه را برای افتخار افرینی و افزایش سطح اگاهی عمومی بشمار میرود.

قله های طرح سیمرغ کدامند؟

سیمرغ

سال 98 بود که طرحی به عنوان قله های طرح سیمرغ کلید خورد و طی این طرح قرار شد که هر استان بلند ترین قله خود را در این مجموعه قرار دهد و علاقه و اشتیاق به کوهنوردی در جامعه افزایش پیدا کند.

که واقعا هم این طرح کار امد بود و خیلی از مردم برای رسیدن به بلند ترین قله استان خودشون از دماوند 5610 متری توی استان مازندران گرفته تا حتی پازنان 1968 متری توی بوشهر.خلاصه که طرحی جالب و دوست داشتنی بود برای کوهنوردی ایران که بسیاری علاقمند شدن به کوه و کوهنوردی باشد دیدن بیشتر این طرح ها از فدراسیون کوهنوردی.

قله های طرح سیمرغ

به شرح زیر میباشد:

 

 

قله های طرح سیمرغ

افرادی که مجاز به صعود به این قله ها هستند را بیشتر بشناسید.