5 ت طلایی|ت های طلایی کوهنوردی

کوهنوردی و ت های آن بزرگ ترین مسئله و درگیری بین کوه و کوهنورد است.

چرا که بدون تمرین بدون تقویت خود بدون تلاش و…. هرگز نمیتوانیم یک کوهنورد خوب و نمونه باشیم و دل ما را کوه و کوهستان میزند.پس به ت های طلایی کوهنوردی بیشتر دقت کنیم و ذهن خود را اماده پذیرش آن بکنیم.

ت های طلایی کوهنوردی|5 ت طلایی

عکس کوهنورد

 

عنوان “حرف اول” شماره ۸۷ فصلنامه کوه که مربوط به تابستان ۹۶ هست، “5 ت طلایی” در کوهنوردی نام دارد که با اجازه همه همنوردان، قسمتهایی از آن را برای دوستانی که احیاناً به تنها مجله کوهنوردی کشور دسترسی ندارند در زیر می نویسم که به نظرم توجه به آن برای ما کوهنوردان خالی از فایده نیست:

نردبان کوهنوردی پله های پر شماری دارد و بی تردید فاصله هر پله مشخص و معین است. پیمودن و بالا رفتن از این پله ها نیاز به صبر و شکیبایی، دقت و ژرف اندیشی، فراگیری دانش و فنون و کسب تجربه مختص به هر پله در طول زمان دارد.
کوتاه کردن این راه و نادیده انگاشتن پله ای از پله ها در بدو امر حتی اگر موضوعی نه چندان جدی و خالی از هرگونه اشکالی به نظر آید، بی شک تبعات و خسارات جبران ناپذیری در آینده به همراه خواهد داشت.
چرا که آزمون های این فرایند دیگر از میدان عمل انسانها خارج شده و این طبیعت است که بی رحمانه و بی اغماض در بزنگاه حادثه، خودی نشان داده و خردیت را از پیروی از اصول و ساده انگاری و کوتاهی و کاهلی در آموزش و فراگیری گام به گام به رخ می کشد.
چرا چنین است و تا ما کوله ای به دوش می گیریم، کفشی به پا می کنیم و ره کوه می گیریم در مدت زمان کوتاهی خود را کاردان و ماهر و بی نیاز از استاد و مربی و راهنمایی دیگران می بینیم و اگر در این میان از توان مالی خوبی هم برخوردار بوده و خود را مجهز به لوازم و تجهیزات برندهای متنوع و رنگارنگ نماییم –حتی بدون این که در برخی مواقع از نحوه استفاده و چگونگی به کار گیری آن ها اطلاعی داشته باشیم– دچار توهم و خودباوری بیشتری شده و تا آنجا پیش می رویم که دیگر کوه های این مرز و بوم پاسخگوی رشد و پویایی! –در حقیقت جاه طلبی و شهرت خواهی– ما نخواهند بود . . .
نمی دانم این خصلت و خلق و خوی در فرهنگ ماست یا ویژگی های این ورزش! ولی بعید است که مشکل از کوهنوردی باشد.
پس مشکل از کجاست؟
شاید آنچه که ما را به تکرار مکرر خطاهای فاحش و متشابه می کشاند عدم تشخیص درست از ظرفیت و توانایی هایمان مطابق با دشواری میدان های انتخابی و مورد علاقه مان باشد و از سویی دیگر خود ناظری و خودباوری کاذب ما به آموخته های اندک مان.
دوستی می گفت که 5 ت طلایی در کوه نوردی تعیین کننده اند:
تعلیم و تربیت “آموزش و پرورش” – تجهیزات – “لوازم و ابزار کار” – تمرین، تغدیه و تجربه.این ها ت های طلایی کوهنوردی هستند
و به درستی بر این باور است که کوهنوردی اندوخته ای ست از پنج اصل که باید به فراست در طول زمان آموخت و هیچ راه میانبری برای آن متصور نیست.

باید سلول سلول وجودمان طالب فراگیری و آموزش باشد. برای مبدل شدن به کوه نوردی سنجیده و فهیم تنها دست یافتن به درجات این 5 ت طلایی کافی نیست. ت های دیگری هم وجود دارد که باید خود را به آنها هم مجهز نماییم. تعمق ، تدبیر، تردید، تداوم، تامل، تعامل و از همه طلایی تر، ترس.
ترس همواره و همه جا یک نقطه ضعف تلقی نمی شود، بلکه برخی مواقع نقطه قوت و عقلانیت است. از اینکه می ترسید و به زبان می آورید شرمنده نباشید و خجالت نکشید و به خود ببالید که شهامت بیانش را دارید چرا که همه می ترسند.

 

شماره ۸۷ فصلنامه کوه

 


ت های طلایی در کوهنوردی بخش دوم 

  • توانایی
  • تکنیک
  • تجربه
  • تغذیه
  • تجهیزات 
  • تمرینات

 

خب قراره ادامه بدیم که چه چیزایی بیشتر در کوهنوردی اهمیت دارد.

قطعا اینکه ما با توانایی بالا پا به شرایطی دشوار بذاریم لازمش داشتن تکنیک های صحیح و عضو باشگاه با گروه های کوهنوردی بودنه که این اشنایی یه راست میره سراغ تقویت تجهیزات کوهنوردی و خرید و بهبود انها.

اشنایی با این ابزار ها و تجهیزات ما رو به فردی با تجربه تبدیل میکنه و به مرور زمان همه از شما اطلاعات جدید و به روز میخوان و شما باید دانش خودتونو بیش از پیش افزایش بدید و با تمرین های مکرر خودتونو توی یه امادگی جسمانی عالی قرار میدید و بله تمامه شما با یه الگو زیبا و ثابت دوباره یه سری ت طلایی توی کوهنوردی رو کسب کردید.

باشد که در این راه پر پیچ و خم با توجه به اصول کوهنوردی موفق و سر بلند باشید و همیشه و همه جا برفراز باشید

 

2 دیدگاه در “5 ت طلایی|ت های طلایی کوهنوردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 5 =