قله کلکچال|راهنمای صعود به قله کلکچال

قله کلکچال کجاست؟

راه های صعود به آن کدامند؟

دره اب زندگانی به سمت کلکچال

قله کلکچال یکی از مورد علاقه ترین قله های تهران برای کوهنوردان است.

این قله 3350 متری در شمال شهر تهران و در نزدیکی قله های لزون شرقی و توچال قرار دارد که فاصله ای 10 تا 13 کیلومتری با این قله ها دارد.در زبان فارسی کلمه کلک  به معنی مرز و نواحی مرزی میباشد و چال هم به معنی چاله و از این رو کلکچال رو میشه قله مرزی که در یک چاله قرار داره هم معنی کرد.برای صعود به این قله باید حتما نکات مربوط به ایمنی کوهنوردی را رعایت کرد.

راه های صعود به کلکچال

1. اشنا ترین مسیر و کوتاه ترین انها مسیر پارک جمشیدیه و به ترتیب ایستگاه 1 و پناهگاه و گردنه اسپیلت و خط الراس که به سمت شرق امتداد دارد و بعد از کلکچال فرعی به قله کلکچال میرسد.  مسیر صعود به قله کلکچال
  2. مسیر بعدی مسیری است که از دو قله تنگچال و عرقچین میگذرد که شما برای شروع باید خود را به پارک نیلوفر در نیاوران برسانید و باتوجه به تابلو های راهنما به قله تنگچال و سپس قله عرقچین و بعد از گذشتن از چشمه اب زندگانی مسیر شما به قله هموار میشود.      قله کلکچال
  3. مسیر بعدی از داراباد میگذرد اما نه از قله داراباد بلکه از دره ای آن.مسیر دره را در کبوتر خان ادامه میدهید و ابشار چال مگس را پشت سر میگذارید و به منطقه ای با درختان تبریزی بلند قامت میرسید که به آنجا باغچه خیلیل میگویند.100 متر قبل تر از باغچه خلیل شما دره زندگانی را مشاهد میکنید و بعد ار بالا رفتن از دره به چشمه اب زندگانی میرسید و دوباره مسیر هموار میشود اما این مسیر برای زمستان اصلا توصیه نمیشود زیرا خطر سقوط بهمن دارد.
  4. مسیر بعدی از قله دار اباد میگذرد که برای فتح کلکچال شما باید قله داراباد را فتح کرده از قله شهربانو کشک عبور کرده و تیغه های داراباد را نیز بگذرانید (که برای عبور از این تیغه ها از روز های شلوغ تابستانی یا یک راهنمای اشنا به مسیر کمک بگیرید) و در ادامه به گردنه پیازچال رسیده و قله کلکچال رو به روی شما قرار دارد. این مسیر هم برای زمستان توصیه نمیشود.        راهنمای صعود به کلکچال
  5. مسیر دربند که بعد از رسیدن به پناهگاه شیر پلا شما در دو راهی قله توچال و قله کلکچال به سمت راست رفته و از طریق دره پیازچال به گردنه اسپیلت رسیده و خط الراس را برای صعود به قله کلکچال طی میکنید.      کلکچال

گزارش صعود به قله کلکچال

22.4.1400 ساعت 5 صبح استارت برای صعود به قله کلکچال از پارک جمشیدیه زده شد.(همنورد ها هلیا هاشمی و مجید زمانی در این مسیر من رو همراهی میکردند.)ساعت 5:20 ایستگاه یک کلکچال رسیده و کمی اب مینوشیم و به مسیر ادامه میدهیم معمولا از مسیر عادی و پاکوب برای رسیدن تا پناهگاه استفاده نمیکنید و از دره جبهه شرقی استفاده میکنیم و به تپه نور الشهدا رسیده و از آنجا وارد پناهگاه میشویم.

ساعت 6:30 و ما در محوطه پناهگاه کلکچال مشغول تدارک صبحانه هستیم از ابتدای مسیر تا پناهگاه ما حدودا 750 متر ارتفاع گرفتیم و حدودا 3کلیومتر کوهپیمایی کردیم و در ارتفاع 2550 متری قرار داریم و میشه گفت از اینجا به بعد کمی کوهنوردی معنا پیدا میکند.

ساعت 7:30 وسایل راجمع کرده و راهی قله میشویم اب کافی  و خوراکی قندی به همراه داریم چرا که چشمه ها امسال خشک شده اند.ساعت 8.15 به گردنه اسپیلت رسیدیم و بعد از یک توقف کوتاه راهی خط الراس شدیم و بعد از پیمایش مسیری 1 ساعته به قله کلکچال رسیده و بعد انداختن عکس های یادگاری در ساعت 10 به سمت پناهگاه برگشتیم و با گامی اهسته ساعت 12 به پناهگاه رسیده ودوستانمان انجا حضور داشتند و تدارک ناهار را دیده  بودنند بعد از صرف ناهار به سمت جمشیدیه برگشتیم و برنامه در ساعت 15 به اتمام رسید.

پی نوشت;

یکی از بهترین برنامه های کوهنوردی و کمپیمگ که میتونید داشته باشید کمپ کردن در محوطه پناهگاه در اولین تابستان و اوخر بهار است به این صورت که نزدیک غروب برای کمپ از پارک جمشیدیه حرکت میکنید و نزدیک های تاریکی به پناهگاه میرسید و کمپ میکنید و از منظره تهران لذت میبرد و در انتها بعد از ساعاتی استراحت شروع فتح را در ساعت 5 صبح استارت میزنید.